TWORZENIE GIER: Instalacja komponentu OMEGA w DELPHI
Pobierz komponentOMEGA
Czym jest OMEGA?
Nie będę się długo rozwodzić na ten temat. Ogólnie pakiet OMEGA zwiera zbiór kilkunastu komponentów ułatwiających tworzenie gier w Delphi 5, 6, 7. Jest to pakiet darmowy, oparty na nagłówkachDirectaX JEDI w wersji 8.1. Można ubolewać, iż nie jest od kilku lat rozwijany, ale nie oznacz to, że nie można stworzyć gry. Po zainstalowaniu komponentu mamy dostęp do zbioru przykładów omawiających podstawy użycia tego "narzędzia". Standardowo źródła znajdują się w..\Omega\Examples\Simpleb oraz kilka programów można znaleźć tu:..\Omega\Examples\Advanced
Skład komponentu
Po prawidłowej instalacji komponentu będziemy mieć zakładkę z poniższymi narzędziami:
Opis wybranych składników:
OmegaScreen- odpowiada za "całość" działającej aplikacji, może pracować w trybie okienkowym jak i pełnoekranowym
OmegaSurface- definiuje powierzchnię dla wyświetlanej grafiki, w aplikacji może jednocześnie działać kilka takich powierzchni
OmegaSprite- jest odpowiedzialny za "duszki", czyli postacie naszych bohaterów
OmegaImageList- jest to kontener na zasoby grafiki; grafika może być dodawana w momencie tworzenia aplikacji gry (dokładnie w taki sam sposób jak wTImageList) lub ładowana z pliku zasobów*.oil; w pakiecie komponentu jest dołączony program w raz z kodem do tworzenia takich plików zasobów; standardowo znajduje się w..\Omega\Utilities\OmegaImageList_Editor\ImagelistEditor.exe ; hasło którego domaga się program przed utworzeniem zasobu można zignorować.
OmegaFont- komponent czcionki tekstowej
OmegaBitmapFont- komponent czcionki "wycinanej" z pliku graficznego
OmegaSound3D iOmegaMusic- komponenty odpowiedzialne za dźwięk
OmegaTimer- "zegar" gry, tu wykonywany jest cały mechanizm gry: wyświetlanie grafiki, klawiszologia itp.
OmegaInput- komponent definiujący funkcjonalność klawiszy sterowania grą
OmegaMap- komponent definiujący trzywarstwowy model świata gry 2D, niezbyt udany można stworzyć własny o wiele wydajniejszy, co pokażę w kolejnych artykułach; działani tego komponentu można prześledzić wchodząc do \Omega\Examples\Advanced\OmegaMap\FullExample
O pozostałych komponentach nie wspomnę nie są one na tyle pomocne aby wymagała je każda stworzona przez nas gra
Instalacja komponentu Omegi
Poniżej omówię kroki, jakie należy wykonać, aby cieszyć się możliwościamiOmegi, przebieg instalacji omówię dla Delphi 5. Dla wersjiDeplhi 6, 7 należy wykonać tak samo.
1. Po rozpakowaniu archiwum z komponentem uruchamiamy plik OmegaInstaller.exe
2.Wskazujemy lokalizacje pakietuOMEGA a następnie folderuDirectX8
Wciskamy klawiszPreview a nastepnie klawiszGO
3.Wchodzimy do menuFile i wybieramy opcjęOpen Projekt…
4.W zależności od wersji kompilatora wybieramy odpowiedni plik*.dpk; dlaDelhi 5 będzie to plikOmegaD5.dpk
5.Teraz w trzech kliknięciach instalujemy komponent; kolejne kliknięcia przedstawia poniższy obraz
Jeżeli wszystko dobrze wykonaliśmy pojawi się nam nowa zkładka
Koniec